Winnaar Dutch Youth Regatta 2026

17-05-2026

De Dutch Youth Regatta is ieder jaar één van de hoogtepunten van het seizoen. Vrijwel alle Nederlandse topteams zijn aanwezig en het is een mooie graadmeter richting de internationale wedstrijden van deze zomer. 

Dit jaar was het extra bijzonder. Samen met Barend voer ik mijn eerste Dutch Youth Regatta in de 29er en die samenwerking voelde vanaf de eerste race goed. We waren snel, maakten weinig fouten en voeren vooral heel constant.

Het weer maakte het ons niet makkelijk. Tijdens de vier wedstrijddagen kregen we echt alles voorgeschoteld: van bijna windstil weer tot meer dan 30 knopen wind, afgewisseld met stevige regenbuien. Juist onder die wisselende omstandigheden was het belangrijk om rustig te blijven en zo min mogelijk grote fouten te maken.

Dat lukte goed. Op één race na eindigden we steeds in de top vier en meestal zelfs in de top drie. Daardoor bouwden we gedurende het evenement langzaam een voorsprong op. Na vijftien races, waarbij de twee slechtste resultaten mochten worden weggestreept, wonnen we het klassement met slechts drie punten verschil.

Daar ben ik ontzettend blij mee. Niet alleen omdat het mijn eerste overwinning in de 29er is, maar ook omdat ik daarmee voor de derde keer op rij de Dutch Youth Regatta heb gewonnen. De afgelopen twee jaar lukte dat al in de Optimist en nu dus ook in de 29er.

Op de laatste wedstrijddag stond er best wat druk op. Barend vertelde achteraf dat hij behoorlijk zenuwachtig was. Zelf had ik daar eigenlijk niet zoveel last van. Ik heb al vaker een laatste wedstrijddag als leider gevaren en probeer vooral te focussen op mijn eigen wedstrijd. Mijn coach noemt dat stoïcijns, mijn ouders zeggen liever dat ik een koele kikker ben. Hoe je het ook noemt, het helpt me om onder druk rustig te blijven.

De Dutch Youth Regatta was meer dan alleen een mooie overwinning. Tussen de races door werd ook volop vooruitgekeken naar het WK in Kiel en het EK op het Lipnomeer. De voorbereidingen daarvoor zijn inmiddels in volle gang.

Maar eerst genieten we nog heel even van deze overwinning. Daarna gaat de blik alweer vooruit.

Op naar de Kieler Woche!

Share